چاپ سررسید اروپایی یا سررسید رقعی باریک یا پالتویی از خدمات مراکز چاپ و تبلیغات است که در محصولات پیشنهادی هدایای تبلیغاتی به چشم می خورد. این نوع سررسید همانطور که از نام آن مشخص است اولین بار در اروپا طراحی و چاپ شده و طی ده سال گذشته تاکنون در بازار ایران نیز طراحی و چاپ می شود. این محصولات از محبوبیت زیادی در ایران برخوردارند و از جمله سالنامه های پرفروش مجموعه های تبلیغاتی از جمله مرکز تبلیغاتی نشانه است. سررسید اروپایی نسبت به سایر سررسید های چاپ شده در ایران چند ویژگی خاص و منحصربفرد دارد که در ادامه با این ویژگی ها و دلایل تمایز آن باسایر سررسیدها آشنا خواهید شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.
سررسید اروپایی چیست؟
طی سال های اخیر چاپ سررسید اروپایی که از نمونه های اروپایی الگوبرداری شده بسیار رایج شده است. در این محصول برخلاف تاریخ میلادی که در سررسیدهای اروپایی وجود دارد، تقویم های شمسی و میلادی و قمری درج شده است. این نوع سرسید در ابعاد مختلف و خیلی نزدیک به هم چاپ می شوند و همچنان سایز معینی در بین تولیدکننده های سررسید وجود ندارد. سایز قطع اروپایی به نسبت وزیری و مدیریتی کوچک تر است. یکی از مشخصه های مهمی که این نوع سررسید برای هدایای تبلیغاتی دارد ظرافت و خوش دستی آنهاست. ابعاد سررسید اروپایی به طور معمول 13×22 است. برخی از مشخصاتی که در این نوع سالنامه های تبلیغاتی وجود دارد عبارتنداز:
- ابعاد مناسبتر در مقایسه با سایر سررسید ها
- بکارگیری کاغذ با رنگ کرم و مات برای کاهش انعکاس نور و جلوگیری از خستگی چشم ها
- طراحی گرد گوشه های جلد و صفحات داخلی
- تعبیه پاکت مدارک در آن برای قرار دادن کارتهای ویزیت و سایر برگه هایی که به نگهداری نیاز دارند.
- به کار بردن کش نگهدارنده
ابعاد چاپ سررسید اروپایی
ابعاد سررسید اروپایی با ابعاد سایر سررسیدهای موجود در ایران هماهنگ نیست. بنابراین این نوع سررسید را می توان در ابعاد متنوع اما نزدیک به هم طراحی و چاپ کرد. عرض مورد نظر برای چاپ سررسید اروپایی به طور معمول بین 13 الی 13.5 سانتی متر و طول آنها از 21 تا 22 سانتی متر لحاظ می شود. به همین علت است که نام سررسید رقعی باریک و پالتویی بلند را به آنها نسبت داده اند. درواقع ارتفاع سررسیدهای رقعی 21 سانتی متر است اما از لحاظ عرضی بیشتر از سررسیدهای اروپایی هستند. همچنین عرض سررسیدهای پالتویی 13 سانتی متر است درحالی که ارتفاع آنها حدودا یک سانتی متر نسبت به سالنامه های اروپایی بیشتر درنظر گرفته میشود. جلد این نمونه سررسیدهای تبلیغلتی برحسب نوع صحافی حدود 0.5 تا 1.5 سانتی متر است که نسبت به ابعاد داخلی بزرگتر هستند.
نوع کاغذ سررسید اروپایی
از آنجایی که ظاهر سررسیدهای اروپایی کاملا مدرن و کلاسیک است، کاغذی در چاپ سررسید اروپایی به کار می رود عموما ۷۰ گرم کرمی است. در صفحات داخل سالنامههای اروپایی فضای مناسبی را برای نوشتن اطلاعات و مطالب روزمره اختصاص می دهند که اصولا به صورت دو رنگ به کار برده است. همچنین طراحی صفحات داخلی سررسید اروپایی را به صورت تقویم روز شمار، هفته شمار و ماه شمار اجرا می کنند تا مخاطب صفحات بیشتری را جهت یادداشت برداری و استفاده بهینهتر در اختیار داشته باشد.
آستر بدرقه در سررسید اروپایی
آستر بدرقه به صفحاتی گفته می شود که اول و آخر سالنامه را به جلد میچسباند. یکی از نکات مهم در این قسمت از سررسیدهای اروپایی، جنس خوب و کیفیت عالی آستر بدرقه است. آستر بدرقه باید بتواند در بهترین سطح ممکن باشد تا مغزی سررسید از جلد آن جدا نشود. به همین دلیل نسبت به صفحات داخلی ضخیمتر در نظر گرفته می شود. سفارش دهنده می تواند برند تجاری موردنظر یا تبلیغات خود را بر روی آستر بدرقه نیز چاپ کند و یک سررسید اروپایی کاملا اختصاصی داشته باشید.
درج تبلیغات داخلی در سررسید اروپایی
یکی از قابلیت ها در چاپ سررسید اروپایی، چاپ لت رنگی است که در این قسمت می توان اطلاعات کاملی از کسب و کار، محصولات و شرکت شخص سفارش دهنده را معرفی کرد. تعداد معمولی صفحات لتهای رنگی ۴، ۸ و ۱۶ صفحه است که بر روی کاغذ گلاسه چاپ می شوند اصولا در صفحات ابتدایی سالنامه های اروپایی قرار می گیرند. با این ترفند مخاطبین و کاربران پس از گشودن سررسید تبلیغاتی شما، در صفحات اولیه اطلاعات کاملی از حرفه شما را به دست می آوردند. این موقعیت باعث می شود برند یا کسب و کار شما تاثیر گذاری مناسب و ماندگاری را در ذهن مخاطبان ایجاد کند.
از این رو مهم ترین و پرکاربردترین قسمت در چاپ سررسید اروپایی از نوع اختصاصی، چاپ صفحاتی از لتهای رنگی خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این قسمت و نحوه سفارش سررسید اروپایی به عنوان هدایای تبلیغاتی با مشاوران تبلیغاتی نشانه تماس حاصل فرمایید.
نوع صحافی سررسیدهای اروپایی
نوع صحافی در چاپ سررسید اروپایی ته دوخت و فنری است. در صحافی های ته دوخت به منظور ایجاد جلوه ای خاص، لبه های صفحات داخلی سالنامه را به صورت گرد، لب طلا، لب نقره و یا لبه رنگی طراحی می کنند. البته لازم به ذکر است که صحافی به صورت فنری، در افزایش ماندگاری سررسید تاثیر زیادی دارد. با این وجود رایج ترین نوع صحافی در حوزه چاپ و تبلیغات روش ته دوخت است؛ زیرا این نوع صحافی علاوه بر استقامت بیشتر، جلوهی زیبایی هم دارد. در صحافی هایی که از چسب استفاده شود احتمال برگه برگه شدن صفحات سررسید وجود دارد.
چاپ لوگو روی جلد
اولین نکته در چاپ سررسید اروپایی برای بهتر دیده شدن برند و حرفه شما حک شدن لوگو یا برند کسب و کار مخاطب بر روی جلد سررسید است.
برای درج لوگو بر روی جلد یک سررسید تبلیغاتی از روش های مختلفی که در صنعت چاپ وجود دارد استفاده می شود.
انواع مختلفی از چاپ بر روی سررسید اروپایی وجود دارد که شامل لیزر روی جلد، لیزر روی پلاکهای فلزی، درج برخی استیکرهای ژلهای و همچنین داغکوب می شود. سفارش دهنده میتواند بنابر بودجه اقتصادی و سلیقه خود یکی از این روش ها را انتخاب کند.
نوع جلد در سررسید اروپایی
جلد سررسید اولین بخش از سالنامه تبلیغاتی است که مخاطب به محض دریافت و دردست گرفتن سررسید به آن توجه می کند. انتخاب مناسب و اصولی جلد سررسید باعث میشود که سررسید تبلیغاتی شما، ماندگاری بیشتری داشته باشد. همانطور که گفته شد، اغلب سررسیدهای اروپایی به صورتب فانتزی طراحی و چاپ می شوند. انواع مختلفی از جلد در جنس های متنوع وجود دازد که کاربر بسته به سلیقه و بودجه خود آن را انتخاب می کند. انواع جلد از جنس های چرم طبیعی،چرم مصنوعی، ترمو، سلفونی، گالینگور و یا جیر در این صنعت مورد استفاده هستند. هر یک از این جنس ها براساس نوع حرفه، سلیقه و بودجه فرد انتخاب می شوند به عنوان مثال جنس جلد چرم طبیعی در سررسیدهای اروپایی لوکس استفاده می شود.
سخن آخر:
اگر به دنبال چاپ یک سررسید تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار خود به مخاطبانتان هستید سررسید های اروپایی یک گزینه شیک، مدرن و ماندگار برای تبلیغ برند شما هستند. ویژگی های خاص این نوع سررسید طراحی فانتزی جذاب، استفاده از کاغذ گلاسه، تنوع رنگ بندی جلد، ابعاد و صفحات است. به طورکلی سررسیدهای اروپایی نشانه گزینه ای به صرفه و خاص برای ثبت تبلیغات و ماندگاری برند شما در خاطر مشتریانتان است.